6 weboldal dizájn hiba – és hogyan kerüld el őket

weboldal, weboldal készítés, logó, ssl, webdizájn, arculat, webáruház, webfejlesztés, honlapkészítés, arculattervezés, logótervezés, márkaépítés, seo, wordpress, egyedi honlap, üzleti fotózás, ideális ügyfél, célcsoport
2021.10.29.

Idén a Google a weboldalak rangsorolásánál már a felhasználói élményt is nagyobb súllyal nézni.

De milyen is pozitív felhasználói élményt nyújtó weboldal?

Átlátható, egységes és következetes szerkezetű és kinézetű oldal, amin a látogatója könnyen eligazodik. Ahol a látogató észrevétlenül van irányítva ahhoz a célhoz, amit a vállalkozó szeretne adott oldalon elérni. Ez lehet feliratkozás, vásárlás.

Látszólag egyszerűnek tűnhet felépíteni egy weboldalt, ha a hiányos tudással rendelkező oldalépítő szoftvert használ.

Viszont több olyan eleme is van egy weboldalnak, ami megfelelő tudás nélkül nehezebbé tudja tenni a felhasználók dolgát: nehezebb navigálni, nehezebb megbízni, nehezebb megtalálni a számunkra fontos információkat.

Ha szeretnéd a weboldaladra látogatóid dolgát megkönnyíteni, akkor olvass tovább, hogy melyik az a 6 legnagyobb webdizájn hiba, amit elkövethetsz a weboldalad kialakításánál – és hogyan kerüld el őket.

  1. Zsúfolt weboldal

Az egyik leggyakoribb hiba, amikor az összes elérhető dizájn elemet belezsúfolod a weboldaladba.

Érdemes a weboldal megtervezésekor utánajárni az alapvető dizájn szabályoknak.

Először is kezdj azzal, hogy kitalálod mit és hogyan szeretnél elérni a honlapoddal.

Ha ez megvan, érdemes átgondolni, hogy az elérhető dizájn elemekből melyek fogják legjobban szolgálni a céljaidat.

Rengeteg lehetőség és eszköz elérhető pl. felugró ablakok, animált logók, videók, viszont céltalanul nem javaslom, hogy ezeket mind beletedd vagy tetesd az oldaladra, csak azért, mert tetszenek, ugyanis az összhatás már inkább egy zavaró katyvasz lesz, ami elijesztheti a honlapodra látogatót.

Szerencsére viszonylag egyszerűen el lehet kerülni a weboldal telezsúfolását: csupán annyit kell tenni, hogy mindig ellenőrizni, további elem hozzáadása szolgál-e bármi plusszal az oldal működését és használatát illetően. Ha nem, nincs igazán célja az oldalnak – a „mert nekem tetszik” nem cél” -, akkor adott elemnek nincs ott helye, felesleges.

Egy egyszerűen, átláthatóan felépített honlap vonzóbb a látogatók számára, és növelheti a felhasználói élményt, ami, mint tudjuk a Google rangsorolásában is fontos szerepet játszik.

  1. Tervezés helyett, egyből ugrás a számítógépen való megvalósításra

A második leggyakoribb hiba a tervezés folyamattal kapcsolatos. Vagyis annak hiányával. Bár a végeredmény a számítógépen fog megjelenni, érdemes időt és energiát szánni a webdizájn megtervezésére és ezt a hagyományosabb, klasszikus alkotó módszerekkel kezdeni. Nem pedig egyből ráugrani a weboldal építő szoftverekre és céltalanul „legózgatni”, hogy mi hova kerüljön a weboldalon belül.

Mire is gondolok?

A legjobb módja a weboldal tervezésének, ha előveszünk egy üres papírt és ceruzát és elkezdjük felvázolni a célkitűzéseinket, az oldalakat, amiket szeretnék megjeleníteni és hogy adott oldalon milyen tartalmak és milyen funkciók legyenek.

Így sokkal átláthatóbbá válik, hogy mire van szükség és mi az, ami felesleges az oldalon.

Ezzel a módszerrel dolgozó webdesignerek látszólag magasabb díjat számítanak fel ügyfeleinknek: nem azért, mert tudják, hogyan kell a weboldalkészítő szoftvereket használniuk, hanem azért, mert tudják hogyan kell leghatékonyabban felépíteni egy weboldalt, még azelőtt, hogy bármit is csinálnának a számítógépen.

  1. Rácsrendszerek, segédvonalak, oszlopok figyelmen kívül hagyása

A weboldal felépítésének következő szakasza a sablon elkészítése.

A sablon elkészítésekor érdemes valamilyen rácsrendszert (grid) használni, ugyanis még mindig egy jól megtervezett weboldal alapvető szerkezeti elemei, amelyek segíteni a vizuális elemek megfelelő rendezésében. Egyfajta keretrendszerként szolgálnak, és segítenek a különböző elemek közötti arányok, távolságok egységesítésében, a weboldal vízszintes és függőleges felosztásában, a különböző dizájn elemek közötti igazításban, hogy aztán egységes és rendezett képet nyújtson a honlapod.

  1. A vizuális hierarchia hiánya

A negyedik weboldal dizájn hiba azok számára talán kínainak tűnhet, akik nem foglalkoztak komolyabban a webdizájnnal, vagy nem tanulták azt.

A vizuális hierarchia a különböző weboldal elemek fontosságuk alapján történő megjelenítését és elrendezését jelenti.

Ez a különböző fontossággal bíró elemek egyfajta következetes megjelenítését jelenti, ami alapján a felhasználó is könnyebben átlátja és megérti, hogy mit hogyan lehet megtalálni és használni az oldalon, hatékonyan lehet a felhasználót „irányítani”, navigálni az oldalon belül, hogy céljainkat elérjük. Ilyen cél lehet a feliratkozás, vásárlás stb.

  1. Weboldal hozzáférhetőségének figyelmen kívül hagyása

A hozzáférhetőség szintén nagyon fontos szempont a webdesignban, és annak figyelmen kívül hagyása komolyan befolyásolhatja a webhely által elért eredményeket. Az elmúlt néhány évben sok vállalat felismerte annak fontosságát, hogy webhelyeiket a megváltozott képességekkel rendelkező látogatók számára elérhetővé tegyék.

A látogatói közönség szélesítése növeli az esélyedet a sikeres értékesítésre.

Még akkor is, ha jelenleg nem vagy törvényileg kötelezve arra, hogy hozzáférhetővé tedd a honlapodat mindenki számára, valószínű, hogy ez a nem túl távoli jövőben alapvető elvárássá válik.  Ha weboldaladat a kisegítő lehetőségek figyelmen kívül hagyásával tervezik meg, az utólagos módosítások költségesek és időigényesek lehetnek.

Adj alt címkéket a képekhez, olyan betűtípust válassz, ami mindenki számára könnyen olvasható. Ha videók is vannak az oldaladon, automatikus lejátszás mellett legyen lehetőség arra, hogy a felhasználó maga dönthesse el, hogy lejátssza a videót vagy sem.

Ha „akadálymentes” a weblapod, akkor nagyobb közönség számára lesz elérhető.

6.    Nem mobilra lett az oldal tervezve

A vállalatok többsége még mindig elköveti azt a hibát, hogy azt gondolja, hogy a desktopon történő böngészés a fő használati módja a weboldalának, és a mobil böngészés csak egy alternatívája.

Valójában az mobil böngészés teszi ki az internetes forgalom nagy részét.

Ezért van az, hogy a webdizájn mobil nézetének elkészítése az első a tervezési szakaszban, és majd aztán haladunk „felfelé” a nagyobb kijelző és desktop nézet elkészítésének irányába. Ezt nevezik „mobile first” tervezésnek: ha először a mobil nézetet tervezzük meg elkerülhetjük, hogy az oldal zsúfolt és lassú legyen a mobileszközökön.

A weboldal tervezéskor a konverzió javítása kell, hogy a fő cél legyen. Ezért egy olyan világban, ahol a látogatók többsége okostelefonon keresztül böngészi a netet, képesnek kell lennie akár vásárlásra is a telefonján keresztül.

De ez elmondható a tabletekre is, tehát azt mondhatjuk, hogy a webdizájnnak különféle eszközökön kell hozzáférhetőnek és használhatónak lennie mindenki számára.

Ha kétségeid támadtak….

a cikket elolvasva, javaslom, hogy keress egy webfejlesztőt, aki a referencia munkát elnézve erős webdizájner vénával is rendelkezik. A felsorolt hibák elég egyszerűnek tűnhetnek, viszont nagyon könnyű elkövetni őket, ha egy kicsit sem értesz a témához.

Mi a fontosabb?

Egy hozzáértővel drágábban elkészíttetni az oldaladat, ami felhasználóbarát, a látogatók is szeretik és még vásárolnak is tőled, vagy saját magad össze kínlódni valamit, ami nem hozza a várt eredményeket?

Forrás: https://99designs.com/blog/web-digital/website-design-mistakes/