Hogyan írj blogot

weboldal, weboldal készítés, logó, ssl, webdizájn, arculat, webáruház, webfejlesztés, honlapkészítés, arculattervezés, logótervezés, márkaépítés, seo, wordpress, egyedi honlap, üzleti fotózás
2021.03.14.

…úgy, hogy rajtad kívül más is elolvassa?

A blogolás az egyik legköltséghatékonyabb tartalommarketing eszköz a tarsolyodban, ugyanakkor nem könnyű jól csinálni, kell hozzá némi gyakorlat. Éppen ezért, ha szeretnéd elkerülni a buktatókat, itt az ideje profi módon előállítanod és terjesztened a tartalmaidat.

 Manapság akkora a digitális zaj az interneten, hogy keményen meg kell küzdened a látogatók és a potenciális ügyfelek figyelméért. Ahhoz, hogy te kerülj ki győztesen ebből az élet-halál harcból, értékes tartalmakra van szükséged.

Természetesen a közösségi oldalakra készített képes-videós anyagok remek pillanatképeket mutathatnak a vállalkozásodról, a termékedről, a szolgáltatásaidról, rólad. Építhetik a brandedet – persze csak akkor, ha jó minőségű a megosztott kontent – és növelhetik a márkaismertségedet.

Azonban ahhoz, hogy a weboldalad is előkelő helyen szerepeljen a Google találati listáján, és te legyél az a szakértő, aki egyből a piaca eszébe jut a problémájuk megoldása kapcsán, szükség van egy kis fűszerre, ami kiemel a figyelemért versengők mezőnyéből és a te szakértelmedre irányítja a figyelmet.

Ez pedig nem más, mint a rendszeresen frissülő, a célpiacod számára hasznos és értékes tartalmat kínáló céges blog.

A siker receptjéhez kell néhány hozzávaló:

  1. Mindig legyen egy stratégiád

Mindenekelőtt egy kellően flexibilis, átgondolt stratégiára lesz szükséged, amivel megtervezed legalább az első félévre vonatkozó blogtémákat. Ezzel nemcsak a saját – vagy a marketingesed, esetleg a szövegíród – dolgát könnyíted meg, de ívet is adhatsz a kommunikációdnak, és eköré szervezheted a különböző kampányaidat is.

A blogstratégia ráadásul motivációs szempontból sem elhanyagolható, hiszen, ha már megvan, hogy miről is kellene írni, könnyebben ráveszed magad vagy a kollégád alkotására. Pusztán azért, mert nem kell órákat töltenie a billentyűzet fölött témákat keresve. Emellett a költségeket is tervezhetővé teszi, mert a stratégiának hála tudni fogod, hogy mikor milyen illusztrációkra (képek, videók, infografikák, kutatások stb.) lesz szükséges az adott blogbejegyzéshez.

  1. Ami a blog megjelenést illeti

Az ember vizuális lény, így egy tetszetős dizájnú blogot szívesebben elolvasnak, mintha az előző századból megmaradt oldalak dinoszauruszaival kellene megküzdeniük. Fontos az UX, azaz User Experience design, vagyis a felhasználói élményt biztosító tulajdonságok.

Töltsön be gyorsan az oldal, mert ha megjelenik a homokóra, nem sokan fogják kivárni, amíg leperegnek a szemek. Bár ennek már alapvetőnek kellene lennie, de nem lehet eleget ismételgetni: legyen reszponzív a weboldalad, vagyis ne essen szét mobilon és tableten se a kép, mert akkor rögtön otthagynak.

A dizájnt illetően a színek vezessék a szemet, irányítsák a megfelelő helyekre a látogatót. Ne legyen túlságosan kirívó, de snassz se, mert akkor csak egy leszel a sok közül. Mindazonáltal arra figyelj, hogy a weboldal dizájnja kötődjön a brandedhez, és az arculati elemek mindenképpen legyenek feltüntetve rajta.

  1. A rettegett SEO

Ahhoz, hogy előre verekedd magad a Google találati listáján, egy több mint 200 db szempontot felölelő csekklistának kell megfelelned. Ezt nem én mondom, hanem a Google. Ami tovább nehezíti a pályát az az, hogy a tech óriás igencsak szűkszavúan nyilatkozik arról, hogy milyen szempontok alapján mérlegel az algoritmus a rangsorok-találati listák kialakításakor.

Ami viszont eddig már kiderült:

  • legalább heti 1 blogbejegyzés kerüljön fel a blogra,
  • egy-egy blogbejegyzés minimum 500 szót kellene tartalmazzon ahhoz, hogy a Google háza táján is komolyan vegyék, de a találati listán jellemzően olyan cikkek szerepelnek a legelőkelőbb helyeken, amik 1500 fölötti szószámot produkálnak,
  • kerüld a kulcsszóhalmozást, elég, ha 2-3 alkalommal szerepel a szövegben,
  • a kulcsszó lehetőleg legyen benne a címben, de legalább egyszer a szöveg elején kapjon helyet,
  • figyelj a helyesírásra, mert a Google ezt is nézi,
  • használj jó minőségű képeket és videókat, mert az így illusztrált anyagok megnövelik az oldalon töltött időt,
  • adj meg meta-leírást és title taget, és szerepeljen bennük a kulcsszó, ahogy az URL-ben is,
  • kategóriázd és címkézd az anyagaidat, mert amellett, hogy megkönnyítik a keresést, még SEO szempontból releváns címkéket is megadhatsz,
  • itt nem baj, ha linkelsz: akár a korábbi blogbejegyzéseidre, akár egy termékleírásra irányítod az olvasót, a belső linkek használatával értékesebb lesz a tartalmad,
  • persze az sem árt, ha külső linkeket használsz, mondjuk egy kutatáshoz felhasznált forrásra hivatkozva,
  • és talán a legfontosabb: ne a Google-nek írj, hanem az olvasódnak, számára kell értékes és releváns tartalmat produkálnod.
  1. Milyen legyen külsőre a szöveg?

Nem mindegy, hogy a szöveged már azelőtt felkelti-e a figyelmet, hogy akár egyetlen betűt is elolvasnának belőle, vagy a nagy, szerkesztetlen betűhalmaz inkább elriasztja az olvasóidat. Éppen ezért nem árt betartani néhány apró trükköt, hogy a látogatód már egy felületes pillantással el tudja dönteni, mennyire olvasható-fogyasztható számára a tartalom.

Íme:

  • mindig használj headlinet és alcímekkel is tagold tovább a szöveget,
  • 2,5-3,5 sornyi szöveg után nyomj egy entert, hogy kellően szellős legyen a szöveg, egy-egy bekezdés lehetőleg ne legyen ennél hosszabb,
  • időnként használj képeket, videókat vagy esetleg infografikákat a szöveg megtörésére, hagyd „pihenni” a szemet,
  • olyan betűtípust használj, ami nem fárasztja a szemet, könnyen olvasható,
  • használj kiemeléseket (például dőlt, vagy vastag betűt), amik a lényegre irányítják a figyelmet.
  1. A belbecs az érték: vagyis a tartalom minősége

Akkor lesz sikeres a blogod, ha ismered az olvasóidat, és tudod, hogy kinek, kiknek írsz, és ők milyen problémákra keresik a megoldást. Ehhez mérten kell a tartalmaidat megtervezned – a szöveges és vizuális kontentet egyaránt –, méghozzá úgy, hogy a versenytársaidtól eltérő módon, érdekesen közelíted meg a témát.

Amit kiváltképp tarts szem előtt, hogy a blogod a céged hangja, a branded szöveges megtestesülése. Ehhez igazítsd a stílusodat, ami legyen egyedi, hiszen Doktor Szöszi óta tudjuk, hogy már egyetlen őszinte hang is kihallatszik a tömegből.

Ne félj az erős, egyértelmű fogalmazásoktól, ahogy a:

  • metaforáktól,
  • hasonlatoktól,
  • popkulturális utalásoktól,
  • érzelmektől,
  • a mondanivalótól,
  • és a kérlelhetetlen logikától sem.

Emellett persze az sem árt, ha kellően figyelemfelkeltőre sikerül a főcím, hiszen a Google keresések során ez fogja eladni magát a cikket.

  1. Terjesztés – sokan kihagyják, te ne feledkezz el róla

Ne ess abba a hibába, hogy publikálás után elengeded az aktuális blogbejegyzés kezét. Posztold őket a social media platformokon, oszd meg esetleg a személyes profiljaidon is, vagy LinkedIn-en, de az sem baj, ha kiküldesz belőle egy kis ízelítőt hírlevélben.

A lényeg az, hogy miután lenyomtad a nagy piros gombot, ne hagyd magára a szöveget. Gondoskodj arról, hogy másokhoz is eljusson, utána már úgyis önmagát fogja generálni a forgalom, ha tényleg izgalmasra és értékesre sikeredett a szöveg.

Ezek tehát a legfontosabb hozzávalói egy sikeres üzleti blognak. Használd őket bátran, stratégiaszerűen és fűszerezd vele kedvedre a szövegeidet. Ne rettentsenek el a lehetséges buktatók, hiszen a blogoddal a céged szakértői státuszát is megalapozhatod.