Bár induló vállalkozásként, vagy költségtakarékos cégként valóban csábító lehet a kezdetben ingyenesnek tűnő közösségi média oldalakra koncentrálni, és a weboldal készítés vélt nehézségeitől megszabadulni, a valóságban ennél kicsit összetettebb a helyzet.
Ha azt nézzük, hogy hazai viszonylatban hogyan teljesítenek a közösségi oldalak, nem lehet okunk panaszra. Például a 2019 szeptemberi adatokat figyelembe véve, ismét a Facebook bizonyult itthon a legnépszerűbb közösségi oldalnak: mintegy 5.933.000 aktív magyar felhasználó volt jelen a felületen.
Szépen teljesített az Instagram is, hiszen 1.963.000 fő töltögette szorgosan a képeket a képmegosztó portálra, ami a lakosság 20.4%-ának felel meg. Beszélhetünk még a Messengerről is, ami az egyre jobban terjedő chatbotoknak köszönhetően, szintén remek kiegészítő csatornává vált: az ügyfélszolgálatok válláról is levehet némi terhet, de az értékesítési folyamatokat is támogathatja.
Főleg, ha figyelembe vesszük azt, hogy a Facebook után ez a második legkedveltebb közösségi platform Magyarországon: a múlt havi adatok alapján a Messenger 4.420.000 magyar felhasználóval büszkélkedhet.
A számok tehát nem hazudnak. A közösségi oldalak népszerűsége töretlen, olyan hatékony marketing eszköz lehet a kezedben, amit sikeresen felhasználhatsz a branded építésére, a márkaismertség növelésére, a régi és új ügyfelekkel, illetve az érdeklődőkkel való kommunikációra, valamint a potenciális ügyfelek figyelmének felkeltésére is.
Csak képzeld el például a következő szituációt: kezdő fodrászként és vállalkozóként úgy döntesz, hogy nem vesződsz a saját honlappal, inkább élsz az ingyenes regisztráció lehetőségével, és csatlakozol a Facebook, a Messenger és az Instagram felhasználók népes táborába.
Hosszú hónapok kemény munkájával sikerül kiépítened egy több ezer fős közösségi bázist a tetszetős dizájnnal, az értékes és rendszeresen érkező szöveges, illetve képi tartalmakkal, valamint a sajátos stílusoddal.
Ennek köszönhetően időnként egy-egy új kuncsaft is jelentkezik hozzád egy teljes dizájnváltásra, hiszen már egy Facebook oldalba integrálható időpontfoglalóval is megkönnyítetted a leendő vendégeid dolgát. Mindemellett folyamatosan kapod a közösségedtől a visszajelzést, hogy tényleg jó vagy abban, amit csinálsz, ezért továbbra is úgy gondolod, hogy nincs szükséged saját honlapra.
Azonban ekkor jön egy, ezt az idilli állapotot felülíró újabb algoritmusváltás a Facebookon. Aminek következtében az organikus elérések rohamosan csökkenni fognak, ezért a hirdetésekkel megcélzott potenciális ügyfélkör elérése egyre drágább és drágább lesz. Végül pedig már neked sem fogja megérni az erőfeszítést és a többletkiadást ez az „ingyenes” platform.
De járhatsz sokkal rosszabbul is. Biztosan emlékszel még 2019 júniusára, amikor a Facebook hirtelen ötlettől vezérelve elkezdte üldözni a fake news terjesztőnek gondolt álhír-oldalakat, valamint az álprofilokat. Akkor tömegesen – ezrével-tízezrével – kapcsoltak le egyébként az irányelveknek megfelelően működő, legális oldalakat, valamint a hozzájuk kapcsolt Instagram-profilokat is.
Cimkék: